Home » Informatie over » Journaling

Journaling

Journaling

Zelfinzicht verkrijgen met journaling
Journaling helpt je bij je persoonlijke- en spirituele ontwikkeling. Het is een eenvoudige maar diepgaande manier om te groeien op elk niveau (mentaal, emotioneel, fysiek en spiritueel).  Journaling is een goed hulpmiddel om jezelf te leren kennen. Het helpt je namelijk om erachter te komen wat er in je hoofd omgaat en alle mentale chaos en emotionele turbulentie die je van binnen voelt te begrijpen. Wanneer jezelf je gedachten onderzoekt krijg je kennis uit eerste hand. Op deze manier probeer je actief te begrijpen, door directe ervaring, wie je in essentie bent en wat je het meest waardeert diep van binnen.  Het doet er niet toe of je goed kunt schrijven en je hoeft je ook geen zorgen te maken over grammatica of spelling. Wat er toe doet, is je houding en intentie. Ben je geïnteresseerd om te groeien en meer over jezelf te leren? Het verlangen om te leren daar gaat het om. Dus zolang je oprecht meer over jezelf wilt te ontdekken, ben je op de goede weg. Als het op journaling aankomt hoef je niets anders te leren dan zelfbewust te zijn.  Wat is journaling?  Journaling is het opschrijven van je gedachten en gevoelens met het oog op zelfanalyse, zelfontdekking en zelfreflectie. Als een van de oudste vormen van zelfhulp ter wereld gaat journaling over het verkennen van iemands eigen gedachten, gevoelens, impulsen, herinneringen, doelen en verborgen verlangens door middel van het geschreven woord. Als zodanig wordt journaling vaak voorgeschreven door therapeuten, counselors en spirituele mentoren als een krachtige manier om meer zelfinzicht en compassie te ontwikkelen.  In de eerste plaats gaat journaling over verkenning: onderzoeken wie je bent, wat je denkt, hoe je je voelt en de manier waarop je de dagelijkse gebeurtenissen van het leven verwerkt. Als bijproduct verkrijg je meer helderheid en inzicht in je geest en emoties, wat leidt tot een verhoogd zelfbewustzijn. Als je zelfbewuster bent, zul je je beter aangepast, geaard en gebalanceerd voelen, wat er ook om je heen gebeurt. Daarom helpt journaling je om innerlijke stabiliteit te vinden en geeft het je de mogelijkheid jezelf te ontwarren van zelfdestructieve vormen van gedrag en negatieve denkpatronen.
De do’s

Zelfinzicht verkrijgen met journaling

Journaling helpt je bij je persoonlijke- en spirituele ontwikkeling. Het is een eenvoudige maar diepgaande manier om te groeien op elk niveau (mentaal, emotioneel, fysiek en spiritueel).

Journaling is een goed hulpmiddel om jezelf te leren kennen. Het helpt je namelijk om erachter te komen wat er in je hoofd omgaat en alle mentale chaos en emotionele turbulentie die je van binnen voelt te begrijpen. Wanneer jezelf je gedachten onderzoekt krijg je kennis uit eerste hand. Op deze manier probeer je actief te begrijpen, door directe ervaring, wie je in essentie bent en wat je het meest waardeert diep van binnen.

Het doet er niet toe of je goed kunt schrijven en je hoeft je ook geen zorgen te maken over grammatica of spelling. Wat er toe doet, is je houding en intentie. Ben je geïnteresseerd om te groeien en meer over jezelf te leren? Het verlangen om te leren daar gaat het om. Dus zolang je oprecht meer over jezelf wilt te ontdekken, ben je op de goede weg. Als het op journaling aankomt hoef je niets anders te leren dan zelfbewust te zijn.

Wat is journaling?

Journaling is het opschrijven van je gedachten en gevoelens met het oog op zelfanalyse, zelfontdekking en zelfreflectie. Als een van de oudste vormen van zelfhulp ter wereld gaat journaling over het verkennen van iemands eigen gedachten, gevoelens, impulsen, herinneringen, doelen en verborgen verlangens door middel van het geschreven woord. Als zodanig wordt journaling vaak voorgeschreven door therapeuten, counselors en spirituele mentoren als een krachtige manier om meer zelfinzicht en compassie te ontwikkelen.

In de eerste plaats gaat journaling over verkenning: onderzoeken wie je bent, wat je denkt, hoe je je voelt en de manier waarop je de dagelijkse gebeurtenissen van het leven verwerkt. Als bijproduct verkrijg je meer helderheid en inzicht in je geest en emoties, wat leidt tot een verhoogd zelfbewustzijn. Als je zelfbewuster bent, zul je je beter aangepast, geaard en gebalanceerd voelen, wat er ook om je heen gebeurt. Daarom helpt journaling je om innerlijke stabiliteit te vinden en geeft het je de mogelijkheid jezelf te ontwarren van zelfdestructieve vormen van gedrag en negatieve denkpatronen.

De do’s & don’ts

Maar journaling is niet alleen rozengeur en maneschijn: het kan ook worden misbruikt. Wanneer journaling bijvoorbeeld op de verkeerde manier wordt benaderd, kan dit ervoor zorgen dat je teveel met jezelf bezig bent en je wentelt in zelfmedelijden. Daarom is het belangrijk om een ​​gestructureerde en oplossingsgerichte benadering te gebruiken om je gedachten vast te leggen. Het is ook niet de bedoeling om journaling te gebruiken voor beschuldiging en zelf-rechtvaardiging in plaats van echte zelfanalyse.

Als journaling op een gezonde manier wordt benaderd, kan dit leiden tot verminderde emotionele reactiviteit, meer opmerkzaamheid, tolerantie, begrip en uiteindelijk verbeterde relaties, zowel met jezelf als met andere mensen. Op deze manier helpt journaling je om emotioneel en mentaal lijden los te laten en meer innerlijke rust te voelen. De directe en indirecte voordelen van journaling zijn waarschijnlijk onbeperkt.

Nu alleen nog leren hoe we van journaling een dagelijkse praktijk kunnen maken.

Journaling tips

Starten met journaling
Als je wilt beginnen met journaling - of in het verleden hebt geprobeerd maar er nooit een gewoonte van hebt gemaakt - volgen hier enkele tips:
1. Maak je geen zorgen over het mediumVeel mensen vragen zich af of papieren dagboeken of digitale dagboeken beter zijn. Geen van hen is superieur: het hangt allemaal af van de gebruiker. Als je graag over je gedachten nadenkt en langzaam gaat, is schrijven in een traditioneel papieren journal misschien het beste voor je. Als je echter de voorkeur geeft aan het gemak van typen en graag snel beweegt met je gedachten, dan wil je misschien liever een online journal of app proberen, zoals Penzu of een andere wachtwoord-beveiligde website. Probeer beide uit en ervaar wat het beste bevalt.
2. Houd je dagboek privéJe journal is alleen voor jouw ogen bestemd. Dus niet delen op social-media en zelfs niet delen met je vrienden, partner of familieleden. Waarom? Omdat wanneer we gedachten en gevoelens met anderen delen, we de neiging hebben ze te screenen op aanvaardbaarheid. Je journal moet een plek zijn waar je vrij kunt schrijven zonder bang te hoeven zijn voor oordeel of kritiek - daarom is het beter om het privé te houden. 
Om je journal te beveiligen kun je een met een wachtwoord beveiligde website zoals Penzu gebruiken. Bij een fysiek journal kun je kiezen voor een exemplaar met een slot (of deze heel goed verbergen). Hoe zekerder je bent dat je gedachten privé blijven, hoe gemakkelijker het voor je is om zonder remming te schrijven.
3. Doe geen moeite met spelling, grammatica en interpunctieHet bewerken van je schrijfsels op spel- en grammatica fouten belemmert de stroom van gedachten en gevoelens en kan die zelfs stoppen omdat je te druk bent met je 'aan de regeltjes houden'. Probeer dit te voorkomen laat het gewoon allemaal los en schrijf gewoon - het voelt zoveel beter! 
4. Je hoeft geen goede schrijver te zijn
Het doel van journaling is niet om een ​​literair meesterwerk te schrijven, het gaat om zelf- reflectie, je gedachten en gevoelens vastleggen voor zelfontwikkeling. Schrijf gewoon wat in je opkomt en maak je geen zorgen of het poëtisch of interessant klinkt.
5. Bepaal een vaste tijd om te schrijven
Om een ​​gewoonte van journaling te maken, moet je elke dag tijd vrijmaken. Kies een moment van de dag en probeer je eraan te houden. Als je je geïnspireerd voelt om te schrijven op een ander moment van de dag dan je gepland had  doe dat dan gewoon. Er zijn hier geen vaste regels.
6. Schrijf je diepste gedachten en gevoelens op
Journaling is een intuïtieve bezigheid. Het vereist dat je je afstemt op je gevoelens en die allemaal op papier laat verschijnen. Voor vele is journaling het meest effectief wanneer je jezelf de ruimte geeft om je diepste gedachten en gevoelens te overwegen en delen. Je kunt bijvoorbeeld je emotionele inzichten, problemen en existentiële openbaringen in je journal onderzoeken. Soms schrijf je een minuut, en soms schrijf je een uur: dat hangt allemaal af van wat er speelt op het moment hoe je je voelt en wat je kwijt wilt. Het is allemaal OK, dus wees niet bang om diep in je geest en hart te duiken.
7. Gebruik geen tijdslimiet
Probeer te voorkomen dat je te rigide tijdslimieten instelt. Het is beter gewoon te schrijven zonder tijdsbesef.  Soms zijn tijdsbeperkingen nodig, als je bijvoorbeeld weinig tijd hebt. Maar als je wat vrije tijd hebt, geniet dan van het gevoel je innerlijke zelf op papier te laten verschijnen. Journalen moet niet voelen als een opgave maar als een plezierige activiteit voor zelfontwikkeling. 
8. Als je het moeilijk hebt, stel dan deze vragen ...
Soms zijn we niet in de "flow" en komen onze gedachten niet vanzelf. Dit is niet ongebruikelijk het is onderdeel van de natuurlijke eb en vloed van het leven. De volgende (voorbeeld)vragen kunnen je helpen de "flow" op gang te brengen:
Hoe voel ik me vandaag?, Wat is een probleem waar ik mee te maken heb?, Welke spirituele les is verborgen in een moeilijke situatie waar ik voor sta?, Welke gedachten veroorzaken mijn huidige gevoelens?,  In welke verkeerde overtuigingen geloof ik?,  Met welke tegenslagen en obstakels word ik geconfronteerd?  9. Wees niet bang om traumatische ervaringen te onderzoeken 
Journaling gaat over groei en omvat vaak het verwerken van ervaringen uit het verleden. Soms zijn die beangstigend, traumatisch of verontrustend. Wees niet bang om deze ervaringen te onderzoeken, maar onthoud dat je je niet in zelfmedelijden wentelt. Het is prima om je gevoelens luid en duidelijk te uiten op papier; dit is een geweldige manier voor emotionele zuivering. Maar zodra je begint te piekeren en geobsedeerd raakt door deze ervaringen uit het verleden, is het tijd om met mededogen te kijken hoe je de pijn in jezelf kunt accepteren en kunt verwerken zodat je het uiteindelijk kunt loslaten.
10. Reflecteer over wat je hebt geschreven 
Als je klaar bent met schrijven, wil je misschien lezen wat je hebt geschreven met de bedoeling om duidelijkheid te krijgen. Probeer hierbij niet te letten op schrijfvaardigheid en schrijfregels. Het gaat erom dat je een totaalbeeld krijgt van hoe je denkt en voelt. Als gedachten, gevoelens of inzichten je aandacht trekken, probeer ze dan te markeren. Je kunt ze aan het einde van je journal (als het fysiek is) opnemen (inhoudsopgave met verwijzing naar paginanummers). Als je een digitaal dagboek gebruikt kun je ze taggen zodat je ze later gemakkelijk kunt terugvinden.
Reflectie op wat je geschreven hebt kan een goede manier zijn om  moeilijke ervaringen emotioneel en mentaal te verwerken. Reflectie stelt je in staat om met je gedachten kennis en begrip innerlijke transformatie te realiseren.
11. Schrijf voor je plezier
Journaling is geen verplichting je doet het omdat je het leuk vindt om te doen. Journaling is niet voor iedereen, dus als je er geen affiniteit mee hebt, is dat oké. Je vindt vast iets anders dat even goed werkt voor jou. Maar als je wel geniet van journaling en er profijt van hebt besteed dan ook aandacht aan de voordelen die het je oplevert. Maak van journaling geen activiteit die alleen maar op je takenlijst staat om af te vinken. Het zijn juist de positieve ervaringen die je hebt met journaling die je motiveren ermee door te gaan.

Starten met journaling

Als je wilt beginnen met journaling – of in het verleden hebt geprobeerd maar er nooit een gewoonte van hebt gemaakt – volgen hier enkele tips:

1. Maak je geen zorgen over het medium
Veel mensen vragen zich af of papieren dagboeken of digitale dagboeken beter zijn. Geen van hen is superieur: het hangt allemaal af van de gebruiker. Als je graag over je gedachten nadenkt en langzaam gaat, is schrijven in een traditioneel papieren journal misschien het beste voor je. Als je echter de voorkeur geeft aan het gemak van typen en graag snel beweegt met je gedachten, dan wil je misschien liever een online journal of app proberen, zoals Penzu of een andere wachtwoord-beveiligde website. Probeer beide uit en ervaar wat het beste bevalt.

2. Houd je dagboek privé
Je journal is alleen voor jouw ogen bestemd. Dus niet delen op social-media en zelfs niet delen met je vrienden, partner of familieleden. Waarom? Omdat wanneer we gedachten en gevoelens met anderen delen, we de neiging hebben ze te screenen op aanvaardbaarheid. Je journal moet een plek zijn waar je vrij kunt schrijven zonder bang te hoeven zijn voor oordeel of kritiek – daarom is het beter om het privé te houden. 

Om je journal te beveiligen kun je een met een wachtwoord beveiligde website zoals Penzu gebruiken. Bij een fysiek journal kun je kiezen voor een exemplaar met een slot (of deze heel goed verbergen). Hoe zekerder je bent dat je gedachten privé blijven, hoe gemakkelijker het voor je is om zonder remming te schrijven.

3. Doe geen moeite met spelling, grammatica en interpunctie
Het bewerken van je schrijfsels op spel- en grammatica fouten belemmert de stroom van gedachten en gevoelens en kan die zelfs stoppen omdat je te druk bent met je ‘aan de regeltjes houden’. Probeer dit te voorkomen laat het gewoon allemaal los en schrijf gewoon – het voelt zoveel beter! 

4. Je hoeft geen goede schrijver te zijn

Het doel van journaling is niet om een ​​literair meesterwerk te schrijven, het gaat om zelf- reflectie, je gedachten en gevoelens vastleggen voor zelfontwikkeling. Schrijf gewoon wat in je opkomt en maak je geen zorgen of het poëtisch of interessant klinkt.

5. Bepaal een vaste tijd om te schrijven

Om een ​​gewoonte van journaling te maken, moet je elke dag tijd vrijmaken. Kies een moment van de dag en probeer je eraan te houden. Als je je geïnspireerd voelt om te schrijven op een ander moment van de dag dan je gepland had  doe dat dan gewoon. Er zijn hier geen vaste regels.

6. Schrijf je diepste gedachten en gevoelens op

Journaling is een intuïtieve bezigheid. Het vereist dat je je afstemt op je gevoelens en die allemaal op papier laat verschijnen. Voor vele is journaling het meest effectief wanneer je jezelf de ruimte geeft om je diepste gedachten en gevoelens te overwegen en delen. Je kunt bijvoorbeeld je emotionele inzichten, problemen en existentiële openbaringen in je journal onderzoeken. Soms schrijf je een minuut, en soms schrijf je een uur: dat hangt allemaal af van wat er speelt op het moment hoe je je voelt en wat je kwijt wilt. Het is allemaal OK, dus wees niet bang om diep in je geest en hart te duiken.

7. Gebruik geen tijdslimiet

Probeer te voorkomen dat je te rigide tijdslimieten instelt. Het is beter gewoon te schrijven zonder tijdsbesef.  Soms zijn tijdsbeperkingen nodig, als je bijvoorbeeld weinig tijd hebt. Maar als je wat vrije tijd hebt, geniet dan van het gevoel je innerlijke zelf op papier te laten verschijnen. Journalen moet niet voelen als een opgave maar als een plezierige activiteit voor zelfontwikkeling. 

8. Als je het moeilijk hebt, stel dan deze vragen …

Soms zijn we niet in de “flow” en komen onze gedachten niet vanzelf. Dit is niet ongebruikelijk het is onderdeel van de natuurlijke eb en vloed van het leven. De volgende (voorbeeld)vragen kunnen je helpen de “flow” op gang te brengen:

Hoe voel ik me vandaag?, Wat is een probleem waar ik mee te maken heb?, Welke spirituele les is verborgen in een moeilijke situatie waar ik voor sta?, Welke gedachten veroorzaken mijn huidige gevoelens?, In welke verkeerde overtuigingen geloof ik?, Met welke tegenslagen en obstakels word ik geconfronteerd?

9. Wees niet bang om traumatische ervaringen te onderzoeken

Journaling gaat over groei en omvat vaak het verwerken van ervaringen uit het verleden. Soms zijn die beangstigend, traumatisch of verontrustend. Wees niet bang om deze ervaringen te onderzoeken, maar onthoud dat je je niet in zelfmedelijden wentelt. Het is prima om je gevoelens luid en duidelijk te uiten op papier; dit is een geweldige manier voor emotionele zuivering. Maar zodra je begint te piekeren en geobsedeerd raakt door deze ervaringen uit het verleden, is het tijd om met mededogen te kijken hoe je de pijn in jezelf kunt accepteren en kunt verwerken zodat je het uiteindelijk kunt loslaten.

10. Reflecteer over wat je hebt geschreven

Als je klaar bent met schrijven, wil je misschien lezen wat je hebt geschreven met de bedoeling om duidelijkheid te krijgen. Probeer hierbij niet te letten op schrijfvaardigheid en schrijfregels. Het gaat erom dat je een totaalbeeld krijgt van hoe je denkt en voelt. Als gedachten, gevoelens of inzichten je aandacht trekken, probeer ze dan te markeren. Je kunt ze aan het einde van je journal (als het fysiek is) opnemen (inhoudsopgave met verwijzing naar paginanummers). Als je een digitaal dagboek gebruikt kun je ze taggen zodat je ze later gemakkelijk kunt terugvinden.

Reflectie op wat je geschreven hebt kan een goede manier zijn om  moeilijke ervaringen emotioneel en mentaal te verwerken. Reflectie stelt je in staat om met je gedachten kennis en begrip innerlijke transformatie te realiseren.

11. Schrijf voor je plezier

Journaling is geen verplichting je doet het omdat je het leuk vindt om te doen. Journaling is niet voor iedereen, dus als je er geen affiniteit mee hebt, is dat oké. Je vindt vast iets anders dat even goed werkt voor jou. Maar als je wel geniet van journaling en er profijt van hebt besteed dan ook aandacht aan de voordelen die het je oplevert. Maak van journaling geen activiteit die alleen maar op je takenlijst staat om af te vinken. Het zijn juist de positieve ervaringen die je hebt met journaling die je motiveren ermee door te gaan.